Koozali.org: home of the SME Server

Senaste uppdateringen (7.4)

Offline jumba

  • ****
  • 291
  • +0/-0
  • Donations: July 2007 - $ 20.00
    • Smeserver på svenska!
Senaste uppdateringen (7.4)
« on: November 28, 2009, 10:52:46 AM »
OBS! Splittade upp denna deltråd från en annan diskussion i en ny tråd.

//Jumba

"Aktivt" är ju sanneligen ett relativt begrepp...

Beträffande senaste uppdateringen bör den antagligen utföras genom att FÖRST lägga in e-smith-base och därefter resten av paketen...

Då slipper man dessa varningar.
« Last Edit: November 29, 2009, 04:27:09 PM by jumba »

Offline Foa

  • ***
  • 113
  • +0/-0
  • Donations: October 2007 - $ 50
Re: Senaste uppdateringen (7.4)
« Reply #1 on: November 28, 2009, 05:58:53 PM »
"Aktivt" är ju sanneligen ett relativt begrepp...

Beträffande senaste uppdateringen bör den antagligen utföras genom att FÖRST lägga in e-smith-base och därefter resten av paketen...

Då slipper man dessa varningar.
Nu skrev du nått som gör mig mindre aktiv.. eftersom jag fattar noll.
Jag tror inte detta forum är för novicer som jag.. "lägga in e-smith-base"?
Skulle jag fråga hur gör man det... så är jag rädd att svaret jag får... får mig att verkligen fundera vad jag gör här. Eftersom jag kanske inte förstår nästa svar heller.

Och det måste ju vara svårt då för dig.. att ha med sådana som jag att göra. Jag ställer bara till det för dig!

Som jag läste någon jätteduktig på Engelska forumet beklagade sig över att det fanns så många som frågade.. men gjorde inte som dom blev ombedda att göra.

Offline jumba

  • ****
  • 291
  • +0/-0
  • Donations: July 2007 - $ 20.00
    • Smeserver på svenska!
Re: Senaste uppdateringen (7.4)
« Reply #2 on: November 28, 2009, 07:08:34 PM »
Lugn!

För att uppdatera endast detta paket skriver du:

yum --enablerepo=smeupdates update e-smith-base

först, och sedan

yum update

som vanligt för att dra in de resterande paketen.

(Detta förutsatt att du brukar logga in som root via ssh för att installera uppdateringarna. Du får gärna fråga mer om du inte hänger med här...)

Ingen ska "skrämmas bort" härifrån så länge jag är moderator :=)

PS! För mer info om detta, se:

http://bugs.contribs.org/show_bug.cgi?id=5626
« Last Edit: November 28, 2009, 07:13:59 PM by jumba »

Offline Foa

  • ***
  • 113
  • +0/-0
  • Donations: October 2007 - $ 50
Re: Senaste uppdateringen (7.4)
« Reply #3 on: November 28, 2009, 09:03:03 PM »
Tack för den beskrivningen. Ska prova den via Putty heter det väl.
Uppdateringarna jag kör meddelas via epost (hur nu det funkar), sedan går jag in med webläsaren och skriver IP+/server-manager/
Klickar på "Installationshanteraren för programvara" och där uppdaterar.

Det är ju en enkel metod tycker jag och jag uppdaterar allt som erbjuds eftersom jag inte vet vad man kan avstå från. Det har ju funkat i flera år för mig och hoppas det funkar framöver.
Enbart denna gång då jag såg dessa varningar faktiskt.

Det vi nu håller på med och du beskriver kanske bör ligga i en separat tråd.. "uppdatering med hjälp av yum" kanske.

Ja om jag skräms iväg eller avhåller mig att vara aktiv beror nog mer på om jag har "tummen mitt i handen". Många gånger känns det så, vilket ju inte den som tipsar/hjälper mig vet om.

Jag är mycket tacksam för att SME-servern finns som programvara och skulle vilja veta allt om den.. men så kommer detta "tummen mitt i handen" in och sätter krokben eller gör mig hämmad.
Sedan detta med att ha tid.. Jag har fullt upp att sköta om min fru som har Personliga assistenter, så jag får inte ha den fritid jag skulle vilja ha för vad jag är intresserad av.. sedan har jag åldern emot mig.. 67 år och känner mig som en 20-åring med framtiden framför sig.. hur katten går allt detta ihop.?

Offline jumba

  • ****
  • 291
  • +0/-0
  • Donations: July 2007 - $ 20.00
    • Smeserver på svenska!
Re: Senaste uppdateringen (7.4)
« Reply #4 on: November 28, 2009, 10:24:42 PM »
Jo jag skulle nog ta och splitta den här tråden så småningom...

Är det inte underbart att känna sig som 20? Det gör jag med fast jag hunnit passera 50, hehe.

Och jag lär mig en hel massa nytt varenda dag, och ingen kommer att bli fullärd vågar jag påstå så det är bara att kämpa på så länge man hinner.

Detta med att uppdatera via server-managern fungerar väl, men ger inte speciellt stor kontroll över vad som sker så det undviker jag...

Offline Foa

  • ***
  • 113
  • +0/-0
  • Donations: October 2007 - $ 50
Re: Senaste uppdateringen (7.4)
« Reply #5 on: November 28, 2009, 10:40:58 PM »
(Klippt)
Detta med att uppdatera via server-managern fungerar väl, men ger inte speciellt stor kontroll över vad som sker så det undviker jag...
Jo jag skulle nog göra så också ifall jag var mera kunnig.
Ok tack för din hjälp för denna gång.. ska nu titta i all dokumentation hur att få igång att skicka och ta emot email med min sme-server.