Koozali.org: home of the SME Server

SME på mini bärbar typ EEPC

Offline vagabonden

  • 7
  • +0/-0
SME på mini bärbar typ EEPC
« on: June 22, 2009, 06:49:21 PM »
Funderar på att byta ut NAS diskarna hos mina småkunder som ej vill ha eller har råd med en SBS server.
Mini laptoparna kostar ju bara obetydligt mera än en NAS disk och har ju inbyggd UPS (batterierna lär väl gå åt fort)
Prestandan räcker nog för 3-5 användare.
Samt att dom är tysta och lätta att placera.
Dom flesta behöver bara lagring och med samba och PDC så slipper man alla
hemmabyggda script.
Det jag undrar är om det finns något linux program eller liknande som känner av när laptopen går på batteri och kan stänga av servern?

Offline Per

  • *
  • 63
  • +0/-0
    • Bends - better on the internet than in reality
Re: SME på mini bärbar typ EEPC
« Reply #1 on: June 22, 2009, 11:45:14 PM »
Precis vad jag har funderat på ett tag, kul att du tar upp tråden!
Dock har jag inget matnyttigt tips annat än att det kanske skulle funka med en variant av UPS-program.

Har själv en eeePc 901 man skulle kunna labba med. Om man monterar en extra ethernetanslutning (via USB?) skulle man ju kunna få gigabit på lan-sidan (om nu processorn orkar med det?).

Lagringen kan man ju kunna lösa med extern USB-hdd.
Spännande tanke! :P Någon som provat?
NO! I refuse to put some clever latin sentence here!

Offline vagabonden

  • 7
  • +0/-0
Re: SME på mini bärbar typ EEPC
« Reply #2 on: June 23, 2009, 06:12:51 PM »
Har tänkt i samma banor angående backuperna.
En annan tanke är att backa upp servern också till någon eller flera av arbetstationerna.
Men det kanske är snabbare att återställa från USB disken.
Ja nu är ju 2.5 diskarna ganska stora och billiga samt att man slipper en extra strömanslutning om man ansluter med USB.
Har märkt på "nassarna" att det inte spelar någon roll med gigabit lan CPU:n på dom är för klen att hantera det ändå.
Har ej testat men tror nog det inbyggda 100 mb kortet räcker för dom flesta behoven. Blir ungefär som ett gammalt NT4 nät.
Central inloggning och gemensamma mappar är det som
Min plan är att bara köra med en systemdisk (svårt att raid med en disk ) och i stället klona systemdisken regelbundet.
Om den kraschar så klona tillbaka till ev en ny disk och backa tillbaka senaste backupen.
Har någon tips på online kloningsverktyg för linux?
Har någon testat MondoRescue? kan man scripta den till klonjobb så att den klonar vid en viss tidpunkt och sedan bootar tillbaka systemet?
Bästa vore ju med raid, kanske man kan lösa det enkelt utan för mycket mekanisk påverkan.
Annars så är ju vitsen borta.
Kolla den här länken http://www.nordichardware.se/nyhet,15008.html
Kommer nog många liknande modeller framöver.

Offline Per

  • *
  • 63
  • +0/-0
    • Bends - better on the internet than in reality
Re: SME på mini bärbar typ EEPC
« Reply #3 on: June 23, 2009, 06:45:56 PM »
Vad gäller min eeePC 901 så har den en SSD på 16 GB, det räcker för systemet + mail, men ibays får man nog lägga externt via USB-disk. Tex så här: http://wiki.contribs.org/AddExtraHardDisk

Visst, utan raid och med externa diskar monterade på det viset ökar ju risken för haveri, men med prislappen på ett sådant system så kanske man kan leva med det i en mindre miljö.

Å andra sidan, en billig 'riktig' dator utrustad med två rejäla diskar skulle man väl kunna få loss för kanske 4000+moms. Och då får du raid1, GB-LAN och allt i samma låda (dock inte batteribackup).

Är inte det lite overkill med diskkloning när nu SME har "Backup to LAN workstation" inbyggt, och då blir dina backupper dessutom hårdvaruoberoende.
NO! I refuse to put some clever latin sentence here!