Koozali.org: home of the SME Server

SMEserver 7.3, server-only, Linksys med Tomato

Offline aosten

  • 3
  • +0/-0
SMEserver 7.3, server-only, Linksys med Tomato
« on: August 11, 2008, 11:58:10 PM »
Hej!

Försöker att sätta upp en ny server (efter moderbordshaveri) men har inte lyckats få det att fungera. Körde tidigare Trustix med två nätv.kort. Har en Linksys wrt54gl-router med tomato firmware. Fast ip utåt och även fast ip inåt. Har forwordat alla nödvändiga portar bl.a 53 tcp/udp till smeservern (192.168.1.1). Servern körs i server-only mode eftersom det bara finns ett nätverkskort. Har pekat på nic.se till mitt ip-nummer och ns1.domän.se.(sme-servern heter ns1) Det funger till mitt ip-nummer men cname-grejorna (www, mail, ftp o.s.v) fungerar inte......jag blir vansinnig! Kan någon lista ut vad som är felet?

Offline jumba

  • ****
  • 291
  • +0/-0
  • Donations: July 2007 - $ 20.00
    • Smeserver på svenska!
Re: SMEserver 7.3, server-only, Linksys med Tomato
« Reply #1 on: August 13, 2008, 03:24:52 PM »
Euhm, skulle du kunna förklara lite mer noga vad som inte fungerar?

Vad vill du åstadkomma och hur har du försökt göra?

Offline aosten

  • 3
  • +0/-0
Re: SMEserver 7.3, server-only, Linksys med Tomato
« Reply #2 on: August 13, 2008, 07:37:46 PM »
Euhm, skulle du kunna förklara lite mer noga vad som inte fungerar?


Ja det blev nog lite "tjorvig" förklaring det där.  Det som inte fungerar är att det inte går att surfa till min server utifrån. www, ftp, och dylikt fungerar inte. Däremot går det bra om man skriver  http://ipnummer eller ftp://ipnummer (även från mitt jobb).  Det är alltså CNAME eller "alias" delen som inte verkar funka.

Vad vill du åstadkomma och hur har du försökt göra?


Det jag vill är att en dator i det lokala nätverket ska fungera som server för lite av varje bl.a webserver och mailserver.

För att ta det från början så har jag först och främst en router, en Linksys wrt54gl. Den fungerar som brandvägg och gateway mot internet och är även trådlös accesspunkt. Wan adressen är mitt ip-nummer som jag erhållit från min ISP och lan-adressen är ett lokalt ip-nummer 192.168.1.3.
I Linksys har jag använt mig av port-forwarding och "forwordat" portar, bl.a. port 53 tcp/udp och port 80 tcp från WAN till LAN lokal dator 192.168.1.1 (samma portar).

När jag installerade Smeserver satte allt eftersom frågorna kom, IP-nummer;192.168.1.1, domän;mitt registrerade domännamn, datornamn;ns1, gateway; 192.168.1.3

Eftersom min smeserver-dator (192.168.1.1) bara har ett nätverkskort valde jag server-only mode.

När jag surfar från ns1 (med Lynx från 192.168.1.1) fungerar allt som det ska men inte utifrån eller ens från en annan lokal dator.



Offline jumba

  • ****
  • 291
  • +0/-0
  • Donations: July 2007 - $ 20.00
    • Smeserver på svenska!
Re: SMEserver 7.3, server-only, Linksys med Tomato
« Reply #3 on: August 13, 2008, 10:11:50 PM »
Du krånglar bara till det!

  • Anslut ett nätverkskort till i Smeservern, samt ställ om den till "server/gateway mode"
  • Anslut det yttre kortet direkt till ditt bredband, - hoppa alltså över routern!

Vad vinner du på detta?

  • MINST lika stor brandväggs-säkerhet som du har idag (Jag skulle vilja påstå att du får betydligt HÖGRE säkerhet!)
  • Du använder SME-servern på det sätt den är designad för, och kan dra fördel av alla dess möjligheter
  • Du får en mycket enklare miljö för ditt nätverk.

Tro mig, jag har gjort detta så många gånger att jag lovar att det är på det sättet en SME-server kommer bäst till nytta!

Offline aosten

  • 3
  • +0/-0
Re: SMEserver 7.3, server-only, Linksys med Tomato
« Reply #4 on: August 13, 2008, 11:59:50 PM »
Eller också är det du som förenklar!  :-P

Den server jag hade tidigare hade just två nätverkskort, i den jag har skaffat nu går det bara att ha ett kort. Den har ett mini-itx-moderbord, är energisnål, tyst och har ett kompakt format.
Har med hjälp av en datorkunnig kompis spårat felet till tiny-dns som inte verkar vilja prata med omvärlden i server-only mode. Allt fungerade när vi använde oss av en extern dns-server. Skumt! Dessutom måste man tydligen använda sig av en intern domän och sedan adressera alla alias till den yttre ip-adressen.

Ska försöka lösa det på något sätt.

Offline jumba

  • ****
  • 291
  • +0/-0
  • Donations: July 2007 - $ 20.00
    • Smeserver på svenska!
Re: SMEserver 7.3, server-only, Linksys med Tomato
« Reply #5 on: August 14, 2008, 09:03:47 AM »
Javisst förenklar jag :-o

Det är ju precis därför man använder SME-server (för att förenkla alltså!)

Jag kan garantera att dina problem försvinner om du följer mina råd. Väljer du att gå någon annan väg så är det givetvis också lösbart, men definitivt ingen förenkling...

Hur som helst: Rapportera gärna här i forumet hur du löser det hela!

PS! Nog är det väl iofs möjligt att ansluta ytterligare NIC även i en mini-itx? USB-nic tex?????