Koozali.org: home of the SME Server

[LÖST] Backup från en dator till en annan

Offline Foa

  • ***
  • 113
  • +0/-0
  • Donations: October 2007 - $ 50
[LÖST] Backup från en dator till en annan
« on: February 24, 2008, 09:47:34 AM »
Har gjort en backup från en SME-dator och undrar ifall den backupen kan användas i en annan dator med SME och där man laddar in backupen?
Vad innehåller en backup.. 6gb är det en massa hårdvaruinställningar också?
« Last Edit: February 29, 2008, 07:15:47 PM by Foa »

Offline jumba

  • ****
  • 291
  • +0/-0
  • Donations: July 2007 - $ 20.00
    • Smeserver på svenska!
Re: Backup från en dator till en annan
« Reply #1 on: February 24, 2008, 11:31:21 AM »
Du berättar inte HUR denna backup är gjord, men några hårdvaruinställningar bör du rimligen inte ha i din backup.
Om du använt tex funktionen "backup to desktop" är det helt OK att köra över detta till annan server.

Rent generellt innehåller "backupper" just datafiler (sådant som är skapat efter det att systemet blivit installerat)

Berätta gärna vilken typ av backup du har, eftersom tillvägagångssätten kan variera en smula beroende på just den detaljen...

Offline Foa

  • ***
  • 113
  • +0/-0
  • Donations: October 2007 - $ 50
Re: Backup från en dator till en annan
« Reply #2 on: February 24, 2008, 12:22:21 PM »
Ja det står "Backup till klient" jag har server-manager på Svenska.
Sedan är filerna sparade på en windowsdator på det lokal nätverket där den finns som
smeserver.tgz

När backupen gjordes så var det 6GB det handlade om.. men efter backupen är klar så är filen på 1.7GB.

Kör nu SME7.3 och lekte med backuper tidigare i 7.1 där filen skulle vara på 600 KB men när jag såg att mer än 4 GB pågick i överföring.. samt att hastigheten sjönk från 2Mb i sekunden till 35 Kb då avbröt jag.
På 7.1 maskinen var det ständigt samma fel vid backup.. en bra fart i början för att nästan gå ner till 0 i slutet.. och jag hade ej tid att vänta.

Denna maskin med 7.3 höll 2Mb hela tiden.

Offline jumba

  • ****
  • 291
  • +0/-0
  • Donations: July 2007 - $ 20.00
    • Smeserver på svenska!
Re: Backup från en dator till en annan
« Reply #3 on: February 24, 2008, 01:40:46 PM »
"Återställ från klient" heter det på svenska.

Använder du detta får du över de data som finns i backuppen till den nya servern

Offline Foa

  • ***
  • 113
  • +0/-0
  • Donations: October 2007 - $ 50
Re: Backup från en dator till en annan
« Reply #4 on: February 24, 2008, 02:21:42 PM »
Ska prova i kväll och se vad som händer..
Och hör av mig sedan.

Offline Foa

  • ***
  • 113
  • +0/-0
  • Donations: October 2007 - $ 50
Re: Backup från en dator till en annan
« Reply #5 on: February 25, 2008, 10:24:10 AM »
Ja nu körde jag "Återställ från klient" via server-manager på XP-datorn i det lokala nätverket.
Vad jag inte gillar är att det enbart är XP´s timglas som visar att något är på gång.
När jag körde "Backup till Klient" så såg man i alla fall hastighet och pågående mängd data som behandlades i ett litet fönster tro jag det var.
Nu är den enda kontrollen att XP´s Nätverksmonitor längst ner på aktivitetsfältet lyser och indikerar att data överförs..
Ett annat sätt är att titta på HD-led på Server-datorn att den blinkar till då och då..

Nu höll denna återställning på under natten.. och timglaset var fortfarande igång på XP´n. Klickade på refresh då loggades jag in på server-manager igen och glaset stannade.

Så jag vet ej ifall jag avbröt eller inte... nu kör jag detta om igen.. få se vad som händer.. timglaset är igång och jag ska vänta tills i kväll.
Vet att backup till klient tog under en timme.. så återställning ska väl inte behöva ta 12 timmar?

Offline jumba

  • ****
  • 291
  • +0/-0
  • Donations: July 2007 - $ 20.00
    • Smeserver på svenska!
Re: Backup från en dator till en annan
« Reply #6 on: February 25, 2008, 10:37:11 AM »
Nu var det iofs många år sedan jag frivilligt satte mig med en XP-maskin :???: :???: :???: men 12 timmar borde väl knappast ta....

Jag har utfört denna åtgärd ett flertal gånger till / från diverse Linux-klienter och aldrig upplevt några problem.

Rent generellt kan ju "vad som helst inträffa" i XP, så det är svårt att ge några ledtrådar.

Diverse AV-program som blockerar, mjukvarubrandväggar eller "security centers" som bråkar?

De flesta kan nog intyga att XP "nätverkskommunicerar" betydligt långsammare än Linux.

Du har ju loggar i din SME, - vad säger dessa???

 

Offline Foa

  • ***
  • 113
  • +0/-0
  • Donations: October 2007 - $ 50
Re: Backup från en dator till en annan
« Reply #7 on: February 25, 2008, 11:39:57 AM »
Hi hi.. jo jag förstår att XP inte är det allra lämpligaste.. men möjligheten fanns ju där  :-P

Förstår nu att det var fel väg att gå..
Men nu finns backupen på en XP-dator på nätverket.. och efter ovanstående lektion så satte jag mig vid SME-datorn och där via "Server Console" och val 6 "Acess Server-manager" försökte att återställa.
Men jag vet ej hur att där "Restore from desktop" skriva för att komma åt backupen på XP datorn?
Kan det räcka med att skriva IP-numret på XP-datorn efterföljt av katalogen?
Och hur skriver man isåfall?
123.123.123.123/mapp/mapp/namn.tgz
??

Offline jumba

  • ****
  • 291
  • +0/-0
  • Donations: July 2007 - $ 20.00
    • Smeserver på svenska!
Re: Backup från en dator till en annan
« Reply #8 on: February 25, 2008, 11:43:34 AM »
Nej du ska köra detta från den maskin du lagrat backuppen på.

Du bläddrar alltså fram till den filen...

(Eller FTP-a över filen till SME-servern och kör via servermanagern som du beskrev ovan)

Offline Foa

  • ***
  • 113
  • +0/-0
  • Donations: October 2007 - $ 50
Re: Backup från en dator till en annan
« Reply #9 on: February 25, 2008, 11:50:52 AM »
Var just på väg att skriva om FTP´a när jag såg att ett inlägg var på gång..
"(Eller FTP-a över filen till SME-servern och kör via servermanagern som du beskrev ovan)"

OK men om jag FTP-över den.. var att lägga den, så att den hittas av restore?

Offline jumba

  • ****
  • 291
  • +0/-0
  • Donations: July 2007 - $ 20.00
    • Smeserver på svenska!
Re: Backup från en dator till en annan
« Reply #10 on: February 25, 2008, 11:56:40 AM »
Vet faktiskt inte!

(Testade precis att följa instruktionerna och ser att funktionen "browse" då inte finns.)

Jag har inte tid att testa detta vidare just nu, - du får testa att lägga den tex under /root så får du se om det fungerar


Offline Foa

  • ***
  • 113
  • +0/-0
  • Donations: October 2007 - $ 50
Re: Backup från en dator till en annan
« Reply #11 on: February 25, 2008, 12:10:13 PM »
Ok tack för hjälpen och ditt intresse..
Ingen fara vi kan fortsätta senare när tid finns..
Ska testa vidare med root

Offline Foa

  • ***
  • 113
  • +0/-0
  • Donations: October 2007 - $ 50
Re: Backup från en dator till en annan
« Reply #12 on: February 25, 2008, 08:31:47 PM »
Detta mynnar nästan ut till att bli en HowTo.
Jag lade den i root men den hittades inte.
Då gjorde jag så att jag gjorde en backup med den maskin som jag försökte göra en restore med.
Då såg jag vad jag aldrig sett med XP och server-manager.

Följande:
Would You like to save the file 'backup' (type:application/octet-stream) or display it?
[Save]  [Display]  [Cansel]
Save to file: ./backup
https://localhost/server-manager/cgi-bin/backup
(Nu startar backupen)
Received 210 MiB
Speed 800 KiB/s
[Background]  [Background with notify]  [Abort]  [Abort and delete]

Nu gick jag till min XP och ftpade in på servern och hittade backupfilen här:
/home/e-smith/backup
Ser att det inte är en .tgz bara en fil en FileZilla

Nu då jag visste var jag skulle lägga backuppen från den andra datorn så gjorde jag det.
Sedan tillbaka och nu så valde jag Restore och sedan skrev var filen fanns.
Nu började Restore.. efter en 15 minuter började skärmen fyllas av en massa error:
"Pray for me please!!

Ja det är bara att sätta ingång med Edra böner!

OBS! Vad jag nu håller på med är att köra en backup från maskin 1 till restore på maskin 2.

Nu ska jag göra en till backup... inte med XP utan maskin 1 backup till dess localhost, sedan ftp-a från makin 1 via XP datorns hårdisk där FileZilla får lägga den.. för att sedan FTP-a den till makin 2 localhost.
Sedan restore i msakin 2
Går inte det så går det nog inte att göra restore annat än till samma maskin. Eller?

Offline Foa

  • ***
  • 113
  • +0/-0
  • Donations: October 2007 - $ 50
Re: Backup från en dator till en annan
« Reply #13 on: February 26, 2008, 08:22:38 AM »
Ja det lyckades med förra inläggets HowTo.
Men ingen förändring då det gäller hemsidan med innehåll.. däremot hade servern bytt namn från det gamla till det nya.. allt annat var kvar vad jag ser.
Det stog ju "Restore the configuration and user data files"
Och
"The restore should be performed on a freshly installed server."

Kan "The restore should be performed on a freshly installed server." vara problemet?
Vad känner i såfall restore av som inte skriver in "user data files" i detta fall?

Hur ser en "freshly installed server" ut då.. jag menar hur mycket ska jag våga göra med en "freshly installed server" för att kunna ftp-a in denna backup.. hitta den och sedan köra den, för att sedan få alla userdata och hemsidan installerad från backupen?

Offline Foa

  • ***
  • 113
  • +0/-0
  • Donations: October 2007 - $ 50
Re: Backup från en dator till en annan
« Reply #14 on: February 27, 2008, 08:47:53 AM »
Jaha nu provar jag att köra backup till "freshly installed server"
Körde skivan SME7.3 och när installationen var klar så frågades ifall jag ville köra från en backup.
SME frågade:
"Insert memorystick or CDRom containing Your backup file, then hit the enter key"
Körde över backupfilen på 1,7gB men fick svaret att den kunde inte hitta filen.
Nu sparade jag 1.7gB på en DVD efter som det var för stort för en CD
Så DVDRom är inte att tänka sig kanske.

Ikväll blir det att testa ifall jag med XP och server-manager kan återställa backupen den vägen.
Eller ifall jag kan ftp-a filen till servern först.. men vet ej hur