Koozali.org: home of the SME Server

SME samt Megaphone går det? [LÖST]

Offline Foa

  • ***
  • 113
  • +0/-0
  • Donations: October 2007 - $ 50
SME samt Megaphone går det? [LÖST]
« on: October 13, 2007, 10:22:14 PM »
Jag har en router som telefonbolaget MegaPhone tillhandahåller!
För att det ska fungera så ville MegaPhone ha min fasta IP-adress vilket dom fick!

När jag sedan fick igång SME, och mitt domain-namn på Loopia pekade på min fasta IP-adress då blev det krock tydligen.

Kopplar jag bort routern till MegaPhone så fungerar SME och domain-namnet.

SME ligger till LAN-porten på en annan router

Så min IP-adress ser först en switch och till switchen är då två routrar anslutna.. den ena som MegaPhone använder och den andra som SME använder.
Jag vill att SME och MegaPhone ska fungera tillsammans.. kanske efter samma router.. men eftersom både SME och MegaPhone lyssnar på samma IP-adress så är det kanske omöjligt?

Ovanstående är löst genom att fixa routern som ägs av MegPhone att ställa den i DMZ samt att SME-servern ställs i DHCP-läge.
I routern ställde jag även så att Port Forwarding Rules "Web server" och "FTP Server" var valda..
Därefter så kom jag åt min Server via mitt domain-namn.

Nu är jag nöjd då det gäller att använda MegaPhone och min server via denna router.
« Last Edit: October 20, 2007, 07:01:32 PM by Foa »

Offline Anders

  • **
  • 58
  • +0/-0
  • .
    • http://www.google.se
Re: SME samt Megaphone går det? [LÖST]
« Reply #1 on: October 17, 2007, 08:30:52 PM »
Kör du med någon brandvägg i SME Servern ?
Det är bra att göra om den står i DMZ, den visar alla portar som är öppna i DMZ läge.

Ovanstående är löst genom att fixa routern som ägs av MegPhone att ställa den i DMZ samt att SME-servern ställs i DHCP-läge.
I routern ställde jag även så att Port Forwarding Rules "Web server" och "FTP Server" var valda..

Offline Foa

  • ***
  • 113
  • +0/-0
  • Donations: October 2007 - $ 50
Re: SME samt Megaphone går det? [LÖST]
« Reply #2 on: October 17, 2007, 11:24:43 PM »
Hej Catwalk
Jag har varit ute och cyklat lite märker jag..
Jag har här ovan nämnt SME-servern.. och trodde det var den faktiskt.. men det var CentOS-servern som det handlade om. (Jag har lagt CentOS på hyllan så länge nu.. jag blev så glad att den fungerade.. så jag tänkte att då måste SME fungera också)

Så nu är jag tillbaka i ruta ett med SME-servern.. jag får den inte att "synas" utanför routern.. däremot så kan jag surfa in på den från det lokal nätverket.

Offline Foa

  • ***
  • 113
  • +0/-0
  • Donations: October 2007 - $ 50
Re: SME samt Megaphone går det? [LÖST]
« Reply #3 on: October 20, 2007, 07:01:03 PM »
Nu är det fixat den syns utanför routern!