Koozali.org: home of the SME Server

Gbit NIC

Offline Per

  • *
  • 63
  • +0/-0
    • Bends - better on the internet than in reality
Re: Gbit NIC
« Reply #15 on: January 02, 2008, 08:23:44 AM »
Så jag kommer nog att acceptera och kanske till och med gilla att man måste meka en del med sin linux-installation innan allt funkar.
Där var jag inte riktigt rättvis mot Linux. Om man räknar in all tid som man lägger på att installera program, justera inställningar och dylikt efter installation av ett Windows-OS så är det nog inte mer mekande i Linux där dom vanligaste programmen (vanligtvis) är förinstallerade.

För övrigt håller jag just nu på att testa PCLinuxOS, eller egentligen PCLinuxOS-EXTON 2008. Den är nog den hetaste kandidaten till att konkurrera ut Windows från skrivbordet hitils.

Är det någon som har en bra länk till en HowTo som visar hur man får tillgång till utdelade resurser på nätverket (via samba) lika funktionellt som i Windows (miljö=arbetsgrupp)?
NO! I refuse to put some clever latin sentence here!

Offline Anders

  • **
  • 58
  • +0/-0
  • .
    • http://www.google.se
Re: Gbit NIC
« Reply #16 on: January 03, 2008, 09:38:50 PM »
Nej, jag kör Debian på en enskild burk.
Hur man ska göra för att köra på samma, vet ej exakt men jag tror man använder något som kallas för "dualboot", då kan man välja vilken distribution som man vill starta upp.
Har inte prövat detta själv.

Går lite utanför ämnet nu kanske, funderar på något virtuellt system, tex vmware eller liknande, då kan man ju köra en del system parallellt. Har dock inte hårdvara klar för det men jobbar lite på det.

Hittade en länk som kanske kan ge dig någon ide på vägen, dualboot.
Catwalk skrev:
Är Debian installerat på samma burk som SME?
Isåfall hur gör man då?


Offline Foa

  • ***
  • 113
  • +0/-0
  • Donations: October 2007 - $ 50
Re: Gbit NIC
« Reply #17 on: January 03, 2008, 10:04:32 PM »
Ok tack för förklaringen!
Har provat Dual boot med XP och Linux på en annan burk..
Bästa verkar vara separata burkar.

Offline Anders

  • **
  • 58
  • +0/-0
  • .
    • http://www.google.se
Re: Gbit NIC
« Reply #18 on: January 03, 2008, 10:19:52 PM »
Lite länkar, om samba och resurser.
tips1
tips2
tips3

Hoppas att du får fram den informationen du söker med hjälp av dessa länkar.

Är det någon som har en bra länk till en HowTo som visar hur man får tillgång till utdelade resurser på nätverket (via samba) lika funktionellt som i Windows (miljö=arbetsgrupp)?

Offline Per

  • *
  • 63
  • +0/-0
    • Bends - better on the internet than in reality
Re: Gbit NIC
« Reply #19 on: January 04, 2008, 08:07:26 AM »
Lite länkar, om samba och resurser.
Det var bra länkar om Samba, men jag är ute efter hur man konfigurerar en Linux-klient att använda utdelade resurser på en SME server.
Förlåt att jag uttyckte mig oklart.
Som det är nu så måste jag logga in två gånger, både på linux-klienten och på servern, för att komma åt resurser, trots att användarnamn och lösenord är exakt samma.
På en windows-klient behöver jag bara logga in en gång (till klienten) och kan sedan surfa runt på servern direkt.
NO! I refuse to put some clever latin sentence here!

Offline Anders

  • **
  • 58
  • +0/-0
  • .
    • http://www.google.se
Re: Gbit NIC
« Reply #20 on: January 05, 2008, 08:21:33 AM »
Jag kikade lite på det också, Linux klient, verkar inte vara så vanligt, hittade lite info om det.
Linux klient sektion 10.4.3 Linux Client, där visas grundläggande kommandon för att kunna komma åt samba resurser.

När det gäller två Linux system och att man vill komma åt resurser så är det vanligare med NFS och denna länk ger en bra beskrivning på hur man kommer igång och vad man bör tänka på.

Lycka till!

Det var bra länkar om Samba, men jag är ute efter hur man konfigurerar en Linux-klient att använda utdelade resurser på en SME server.
Förlåt att jag uttyckte mig oklart.
Som det är nu så måste jag logga in två gånger, både på linux-klienten och på servern, för att komma åt resurser, trots att användarnamn och lösenord är exakt samma.
På en windows-klient behöver jag bara logga in en gång (till klienten) och kan sedan surfa runt på servern direkt.

Offline Per

  • *
  • 63
  • +0/-0
    • Bends - better on the internet than in reality
NFS
« Reply #21 on: January 05, 2008, 09:20:13 PM »
Aha! NFS var nyckelordet. Tackar Catwalk!
Efter en stunds surfande får jag intrycket att det är till att sätta upp monteringspunkter för utdelade resurser på andra maskiner som gäller. Det där med att surfa under "Mina Nätverksplatser" verkar vara förbehållet Windowsanvändare (via Samba).

En gissning från min sida: Kan det vara så att windowsmaskiner sänder ut inloggad användares användarnamn och lösenord 'fritt' i nätverket för att kolla vilka maskiner som svarar med utdelade resurser till den användaren, och därigenom ge den lätta/enkla tillgången till nätverksresurser.

En motsvarande gissning för Linuxklienter: Att dom INTE sänder ut motsvarande information utom på begäran, och då mot en särskilt specificerad maskin.

Om ovanstående gissningar är någorlunda korrekta så skulle jag se det som en säkerhetsbrist för Windowsmaskinerna (förvånad någon?).
Är det någon som vet?

En annan sak vet jag, och det är det att jag/vi är rysligt 'OffTopic' här... Kanske dags att starta en ny tråd?
NO! I refuse to put some clever latin sentence here!

Offline Anders

  • **
  • 58
  • +0/-0
  • .
    • http://www.google.se
Re: NFS
« Reply #22 on: January 06, 2008, 08:30:55 PM »
Kan jag inte tänka, att Windowsmaskiner sänder ut inloggningsinfo.
Man brukar ju ofta tala om vart man vill logga in, IP-nummer eller en arbetsgrupp, därefter när man mappat upp de kataloger man vill ha så brukar ju det fungera automatiskt.
Sedan är det ju domän inloggning och är klienterna ställda på att logga in mot någon domän så gäller väl det som finns i denna domän.
Det jag skrivit här ovan gick på känsla, jag är inte någon expert på Windows.

Jag vet att vi är offtopic men Jumba sa någon gång att det är bättre med lite liv än inget alls här. :-)
Undrar hur många som är med i svenska forumet, verkar inte vara någon större aktivitet.

En gissning från min sida: Kan det vara så att windowsmaskiner sänder ut inloggad användares användarnamn och lösenord 'fritt' i nätverket för att kolla vilka maskiner som svarar med utdelade resurser till den användaren, och därigenom ge den lätta/enkla tillgången till nätverksresurser.


En annan sak vet jag, och det är det att jag/vi är rysligt 'OffTopic' här... Kanske dags att starta en ny tråd?

Offline jumba

  • ****
  • 291
  • +0/-0
  • Donations: July 2007 - $ 20.00
    • Smeserver på svenska!
Re: Gbit NIC
« Reply #23 on: January 07, 2008, 11:15:42 AM »
Jag anser fortfarande att det är bättre med liv än tystnad.

En liten synpunkt bara:

Om ni byter SUBJECT på tråden bör ni nog ändå skapa en ny tråd.

Annars får man reda på att ett nytt inlägg skapats i "tråden NFS" och en sådan tråd finns ju inte....

Jag orkar inte splitta upp denna fragmenterade tråd, men försök tänka på att hålla en tråd till ett subject...

MVH Jumba

Offline Anders

  • **
  • 58
  • +0/-0
  • .
    • http://www.google.se
Re: Gbit NIC
« Reply #24 on: January 13, 2008, 10:16:47 PM »
Hej Jumba.

Tänkte mig inte för, ska försöka att inte byta ämne utan starta en ny tråd istället.
Ibland rinner det bara iväg..
 8-)
Jag anser fortfarande att det är bättre med liv än tystnad.

En liten synpunkt bara:

Om ni byter SUBJECT på tråden bör ni nog ändå skapa en ny tråd.

Annars får man reda på att ett nytt inlägg skapats i "tråden NFS" och en sådan tråd finns ju inte....

Jag orkar inte splitta upp denna fragmenterade tråd, men försök tänka på att hålla en tråd till ett subject...

MVH Jumba